Nest Learning Thermostat

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nest Learning Thermostat op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,2

Riho 10-02-2017

1 maand na het eind van de garantie gaat deze stuk!

Geschreven voor: Nest Learning Thermostat

Exact na 2 jaar en 2 maand ging deze thermostaat stuk. Er was op geen manier nog contact te maken tussen de thermostaat en de heatlink (schakelmodule bij chauffageketel). Er kwam geen foutmelding op de thermostaat (normaal moet dit wel volgens het boekje).
Een mens met slecht karakter zou onmiddellijk denken aan een geprogrammeerde uitval!
Tot de uitval was ik tevreden over deze thermostaat, prijs/kwaliteit krijgt deze nu wel een (heel) slecht rapport!
Niettemin heb ik het aangedurft om terug een Nest te kopen, nu wel die van 3de generatie, met de hoop dat men leerde uit de fouten.
Nu maar hopen dat ik geen ezel ben die zich tweemaal aan dezelfde steen stoot.

Pluspunten

• Bediening
  • Uitzicht

Minpunten

• Kwaliteit

Riho 17-12-2014
Geschreven voor: Nest Learning Thermostat

In eerste instantie was ik niet erg zeker of ik deze thermostaat zou kiezen omdat er zo duidelijk gemeld werd dat het om een zelflerende thermostaat ging terwijl ik toch voldoende controle over het toestel wou houden. Daarom deed ik eerst navraag of er ook op een conventionele manier kon geprogrammeerd worden. Blijkt dat het kon.
Wat vind je in de verpakking?
Een schakelmodule (heat link geheten) die je elektrisch moet koppelen aan je chauffageketel
De thermostaat die eigenlijk de bediening is van de schakelmodule en die er draadloos mee in contact staat is eenvoudig en mooi qua design.
Een montageplaat die voor de voeding van je thermostaat zorgt,
Een USB-netstroomadaptor die via een USB-MicroUSB kabeltje voor de voeding kan zorgen voor je thermostaat
Een grote afdekplaat die je kan gebruiken om de oude gaten in je muur van de vorige thermostaat weg te stoppen.
De handleidingen om alles gemonteerd te krijgen.
De volledige montage nam voor mij een uur in beslag. Aan de kant van de chauffageketel moet je weten waarmee je bezig bent. Mocht je twijfel, bel dan een vakman voor de montage. Als je een beetje handig bent en iets afweet van elektriciteit, dan lukt het om de boel zelf te monteren.
Eens de schakelunit is gemonteerd kan je starten met de programmatie via de zeer mooi ogende thermostaat. Je hoeft hem echter niet te programmeren als je daar geen zin in hebt, want door de handelingen die je gedurende een ganse week uitvoert leert het ding zelf wat je wil.
Omdat ik dat niet echt vertrouwde ging ik voor de standaardprogrammatie van verhogen en verlagen van de temperatuur op een bepaald tijdstip op een bepaalde dag, gedurende een week. De bediening en programmatie loopt heel vlot, de ganse thermostaat kan zien als één grote knop die je naar links of rechts kan draaien om selecties te maken, en waarop je kan drukken om die selectie te confirmeren.
Indien je internet via WIFI in huis hebt dan kan je de thermostaat hiermee koppelen en kan je van op afstand (eender welke computer die op internet kan) je thermostaat van daaruit bedienen en herprogrammeren. Je kan ook remote zien wat de temperatuur thuis is. Via de koppeling en door het feit dat je moet aangeven waar je woont tijdens de setup (enkel gemeente), kan de thermostaat ook de buitentemperatuur vinden en daar rekening mee houden tijdens de verwarmingscyclus.
Wie geen WIFI heeft kan veel toeters en bellen niet gebruiken, maar de eenvoud van bediening en programmatie blijven. Het programma wordt grafisch voorgesteld waardoor programmeren een fluitje van een cent is. Het doet denken aan een Apple product: zelfs zonder de handleiding te lezen kan je het ding bedienen, alles zit intuitief en logisch ineen.
Voor Ipad, Iphone en wellicht ook andere smartphones bestaat een heel handige app waarmee alle functie te bedienen vallen. Via het schermpje gaat het (haast) even makkelijk. Ikzelf ben een techneut, maar ook mijn vrouw vind de bediening van de thermostaat heel eenvoudig.
Door het mooie kleurenscherm en de connectie met WIFI is een gewone batterijvoeding niet genoeg voor dit ding, vandaar de USB-voedingsadaptor. Je kan ook via een 12V voeding werken (die soms vanuit de chauffageketelsturing kan komen). In de thermostaat zit een oplaadbare batterij zodat je het ding ook van plaats kunt verwisselen en de voeding kunt afkoppelen zonder gegevensverlies.
Mijn eerste bevindingen zijn dus zeer positief.